Acvaplanarea. Ce să facem să nu pierdem controlul

Acvaplanarea este considerată a fi unul dintre cele mai periculoase fenomene care se pot întâmpla în trafic, mai ales toamna. Cum o putem preveni sau ce avem de făcut în cazul în care ne confruntăm cu această situație?

Ne lămuresc cei de la Nokian Tyres, care nu se rezumă la comercializarea de anvelope, ci promovează și condițiile unui trafic mai sigur. Astfel, pe lângă rezultatele unui studiu derulat printre conducătorii auto, aceștia oferă și sfaturi ce au ca scop educarea șoferilor și prevenirea accidentelor.

Potrivit cercetării, acvaplanarea este cea mai desconsiderată de către cei de la volan. Șoferii consideră că cele mai mari riscuri în trafic sunt depășirile periculoase, nepăstrarea distanței corespunzătoare față de vehiculul precedent, acțiunile neașteptate ale celorlalți șoferi, viteza excesivă și, la final, acvaplanarea.

Cum evităm acvaplanarea

„Când mașina începe să derapeze pe pelicula de apă creată pe carosabil, șoferul nu trebuie să frâneze. În schimb acesta trebuie să apese ambreiajul și să ridice piciorul de pe pedala de accelerație pentru a reduce viteza. De asemenea este important să mențină traiectoria mașii în direcția de deplasare. Dacă roțile sunt virate mult dreapta sau stânga, odată cu recăpătarea aderenței există riscul unei schimbări bruște de direcție la care șoferul este în imposibilitate de a reacționa. În plus, șoferul nu trebuie să accelereze pe parcursul producerii fenomenului de acvaplanare”, spune Matti Morri, Director Tehnic Serviciul Clienți la Nokian Tyres.

  • În timpul precipitațiilor abundente, singura reacție corectă pe care trebuie să o avem în vedere rămâne reducerea vitezei, pentru a putea permite canelurilor anvelopei să elimine apa dintre carosabil și pneu.
  • Importantă este și menținerea presiunii din cauciucuri la valorile corecte. O presiune mai scăzută decât valoarea normală crește riscul acvaplanării și are un efect advers asupra manevrabilității și durabilității anvelopei. În cazul mașinilor foarte încărcate, șoferii trebuie să mărească presiunea din cauciucuri cu 10-15% față de valoarea uzuală.
  • Legea prevede că limita de uzură maxim admisă a profilului anvelopei este de 1.6 mm pentru cauciucurile de vară și de 4 mm pentru cele de iarnă, însă riscul de acvaplanare este foarte mare la acest grad de uzură. Nokian Tyres recomandă o limită de uzură a profilului de maxim 4 milimetri independent de anotimp.
  • Nu în ultimul rând, este bine să ocolim șanțutile pline cu apă care se formează pe șoselele principale.

Cum întâmpinăm acvaplanarea, când se întâmplă:

  • Ne păstrăm calmul.
  • Apasăm ambreiajul și ridicăm piciorul de pe pedala de accelerație pentru a reduce viteza.
  • Nu bruscăm autovehicolul. Păstrăm direcția și lăsăm mașina să decelereze singură. Va recăpăta singură aderența.

Te-ai întâlnit vreodată cu această situație? Dacă da, ce ai făcut?

Ți-a plăcut acest articol? Arată-l și prietenilor tăi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*