„Așteaptă să stai pe scaunul meu și pe urmă să iei decizii”. Cuvintele care erau să omoare 160 de oameni

7 August 1980. Un Tupolev 154 aparținând TAROM decolează cu o întârziere de 5 ore către Nouadhibou, Mauritania, Africa de Nord. La bordul aeronavei se aflau aproape 160 de oameni, toți marinari ai pescadoarelor românești „Jiul și Milcov”, care trebuiau să schimbe echipajele românești din Mauritania.

După un zbor de aproape 11 ore, pe la ora locală 3:00 AM, ceea ce trebuia să fie o aterizare banală pentru copilot și pentru comandantul Paul Mitu s-a transformat într-un caz special care a scris pagini întregi în istoria aviației.

Comandantul Paul Mitu a contactat cu greutate controlorii de zbor şi, ghidat de aparatura de la sol, a început aterizarea, în condițiile unei cețe dense. Dar echipamentul de dirijare era defect. Copilotul și-a dat seama de acest lucru, i-a atras atenția lui Mitu, însă căpitanul i-a replicat: „Așteaptă să stai pe scaunul meu și pe urmă să iei decizii”. Rezultatul mândriei acestuia a fost amerizarea.

„Am numărat 18 secunde de când am atins apa și până ne-am lovit de un banc de nisip. Avionul s-a rupt în două sub ochii mei. Am simțit apa sărată pe buze și am realizat situația noastră. În partea din față erau 60 de oameni, iar în spate în jur de 100, cu tot cu echipajul”, își amintește Aurelia Grigore, una dintre însoțitoarele care au fost la bord în ziua cu pricina, într-un interviu din ziarul Libertatea.

Avionul nu s-a scufundat, rămânând agățat de bancul de nisip. Epava a fost vizibilă din avion un an până să fie înghițită de apa oceanică. A urmat o noapte de groază, salvarea venind după 5 ore. Apa era rece ca gheaţa, în jur era întuneric beznă, iar rechinii mişunau pe lângă pasagerii disperați.

Cei mai afectaţi au fost pasagerii de la business class şi din secţiunea de până în aripa aparatului. Aici au fost înregistraţi doi răniţi grav, o stewardesă şi un ofiţer de securitate, care a avut picioarele rupte . Salvatorii au mai găsit pe unul dintre scaunele din spate ale avionului un mort. Ancheta a arătat că, de fapt, acesta murise înainte de impact, în urma unui infarct. Unul din cele trei motoare ale avionului a continuat să meargă şi după prăbuşire.

Societatea la care era asigurat aparatul a stabilit că Tupolevul s-a prăbuşit din cauza unei defecţiuni a aparaturii de ghidare de la sol. Tarom a încasat 36 de milioane de dolari. În urma acestui accident, Paul Mitu nu numai că nu a fost felicitat pentru că ar fi salvat vieţile celor aproape 200 de oameni, ba chiar a i-a fost interzis zborul de către autoritățile comuniste.

Image and video hosting by TinyPic

Ți-a plăcut acest articol? Arată-l și prietenilor tăi!

3 thoughts on “„Așteaptă să stai pe scaunul meu și pe urmă să iei decizii”. Cuvintele care erau să omoare 160 de oameni

  1. laura grigore

    7 august 2016 at 17:49

    Va multumesc mult pentru ca v-ati adus aminte de accident!

  2. SERB MARCEL

    8 august 2016 at 15:02

    Pina la urma comandantul Mitu, a ajuns comandant la IL 18 si a zburat mai departe, fiind un bun pilot. Am zburat cu el in multe misiuni si l-am apreciat ca si pilot comandant. Probabil dupa acest incident si-a pierdut mandria.

  3. Doru

    8 august 2016 at 19:40

    Lucică Sava…., nu era acolo?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*