Cum au ajuns ferestrele avioanelor de pasageri să fie rotunde și de ce sunt încă așa

Cum au ajuns ferestrele avioanelor  de pasageri să fie rotunde și de ce sunt încă așa? Cu siguranță te-ai întrebat asta, cel puțin o dată. Ei bine, află că la începuturile aviației comerciale, ferestrele erau rectangulare precum geamurile pe care le avem acasă. Schimbarea formei lor a fost însă una dintre cele mai importante inovații din industria aeronautică și o să îți spun imediat de ce.

Pe parcurs ce tehnologia din domeniul aviaţiei a avansat, aeronavele au fost concepute să zboare la altitudini tot mai mari, în primul rând pentru a evita turbulenţele din atmosferă şi apoi pentru a reduce consumul de combustibil. Printre primele avioane care au zburat la altitudini mari a fost Havilland Comet. Avioanele Comet aveau ferestre pătrate, un design obișnuit la acea vreme (anii 50). Doar că, în doar un an de la cucerirea înălțimilor, au avut loc trei accidente grave în care aceste avioane s-au dezintegrat pur și simplu în aer.

În urma investigațiilor, inginerii au descoperit că existau probleme de structură grave, iar fuselajul nu putea suporta tensiunea la care era supusa cabina, în special din cauza formei ferestrelor. 

Conform teoriilor de inginerie aerospațială, cabina aeronavelor trebuie să aibă o formă cilindrică pentru a reduce diferenţa de presiune dintre aerul de la interior şi cel de la exteriorul acesteia. Dat fiind faptul că fuzelajul avionului se dilată pe parcurs ce aparatul de zbor se înalţă, nivelul de presiune se măreşte, iar întreaga forţă de contracţie se răsfrânge asupra materialului din care este fabricat corpul avionului.

Luând în considerare forma cilindrică a aeronavei, se explică de ce presiunea dintre interior şi exterior este preluată în totalitate în materialul fuzelajului, circulând până în momentul în care întâmpină obstacole. Astfel, dacă ferestrele avionului au formă rectangulară, fluxul de tensiune este întrerupt iar fuzelajul suportă stresul până când ajunge să cedeze.

Pe de altă parte, dacă ferestrele sunt ovale sau rotunde, corpul avionului suportă mai bine forţa de tensiune deoarece aceasta circulă în mod eficient prin materialul din care este fabricat fuzelajul.

Acelaşi principiu se aplică şi în cazul ferestrelor de formă circulară ale vaselor maritime sau ale aeronavelor spaţiale.

 

Ți-a plăcut acest articol? Arată-l și prietenilor tăi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*