2016 a însemnat al doilea cel mai sigur an din istoria aviației comerciale, dar asta nu vom afla niciodată de pe rețelele sociale – pline de filmulețe și de poze cu incidente aviatice.
Frica de zbor este alimentată de Social-Media. Odată cu dezvoltarea rețelelor sociale, publicul are, mai mult ca niciodată, percepția că zborul nu este sigur. Cu “ajutorul” smartphone-urilor, Facebook-ului și a altor platforme online, orice incident, chiar și nesemnificativ, poate fi transmis lumii întregi, contribuind la credința că zborul este periculos.
Cât de puternic este Social-Media? Gândiți-vă că doar anul trecut au fost făcute mai bine de două trilioane de fotografii digitale, dacă ne uităm pe statistici, 85% dintre ele realizate cu tehnologiile mobile. Comparând această cifră cu perioada fotografiei pe film, de câțiva zeci de ani, când s-au realizat circa 2.5 trilioane de imagini, ne dăm seama de cât de mare poate fi fluxul de informații care circulă astăzi în jurul nostru. Dacă am socoti și clipurile urcate pe Youtube sau Live-urile de pe Facebook, ne-am da seama că “a 4-a putere în stat” nu mai este presa, ci suntem noi, utilizatorii de smartphone-uri, cei care avem resursele de a răspândi informația în timp real.
Să aruncăm o privire asupra clipului cu evacuarea haotică de la bordul aeronavei Emirates 777 din timpul unui incident din August. A adunat milioane de vizualizări. Punând-o la un loc cu traficul generat de seriile Air Crash Investigation, care pot fi urmărite în 150 de țări și 26 de limbi, rezultă în motive de îngrijorare, serioase, pentru miliarde de oameni.
Cei de la Lufthansa au făcut un mic studiu din care relevă faptul că 70% din pasageri au teamă de zbor, chiar și acum când aviația comercială este mai sigură ca niciodată.
Mai exact, în 2016, au avut loc doar 19 accidente fatale, din care au rezultat 325 de morți, în contextul în care au fost transportați, la nivel mondial, 3.7 miliarde de pasageri și a 36 de milioane de zboruri, după cât estimează IATA. Comparat cu 52 de ani în urmă, la începuturile aviației comerciale, când aveau loc 87 de prăbușiri anuale, cu mai bine de 1500 de morți, în contextul a doar 141 de milioane de pasageri tranportați, ne dăm seama că siguranța transportului aerian a crescut cu peste 70%.
Cu toate acestea, primele informații pe care le vom găsi pe Internet despre Aviație sunt accidentele și aspectele negative.
Și, apropo de Social Media și a 4-a putere în Stat, îmi vine în minte o replică din Superman: “Odată cu o putere mare… vine și o responsabilitate mare”.
În data de 2 februarie, alături de Aeroclubul României, de psihologul Lucian Negoiță, departamentul de Drept al Aviației de la ONV LAW, voi susține prima ediție a seminarului “Nu îmi e frică să zbor”, în care vom încerca să arătăm fața neștiută a aviației comerciale, vom ajuta participanții să înțeleagă cum funcționează un avion, cum îi poate fi influențat zborul de condițiile meteo, dar și cum își pot depăși fricile, în special cele legate de zbor.
Nu cred ca frica este alimentata neaparat de social media. Eu zbor de aprope 15 ani. De social media stiu de doar 5-6 ani. Frica este la fel de mare si in prezent. Oricat de sigure ar fi zborurile tot iti trece prin cap ca poate se intampla ceva nepravazut: te nimereste o racheta de prin Ucraina sau de prin Siria, ai ghinion sa dai peste un pilot sinucigas, vreo problema tehnica sau vreme neprielnica etc.