Geometria mașinii nu este știință, dar nici nu poate fi făcută de oricine, din câte am aflat, din păcate, pe propria piele. Chiar de curând.
“Sebi-Mobilul” avea un comportament ciudat când roțile erau virate maxim, iar în mers avea o ușoară tendință de a se duce într-o parte. Cum schimbasem, acum o lună, o bieletă antiruliu, geometria mașinii era imperios necesară. Din lipsă de timp, am ales să opresc la un service din drumul meu spre job, chiar la ora deschiderii acestuia. Totul a părut că se desfășoară normal, era prima oară când fac geometria mașinii, nu știam prea multe detalii despre procedură, cu toate că nu sunt ultimul necunoscător în materie auto.
Când am plecat însă, da, mașina nu mai trăgea… atât de mult, volanul era într-o parte, iar la virarea maximă a roților… ei bine, mai rău ca înainte…
Așa că a doua zi am revenit, în baza unei foi pe care au eliberat-o, care îmi asigura o lună de garanție a “lucrării”. Au făcut geometria mașinii din nou, invocând o problemă a mea la puntea spate, care a dereglat ceea ce se făcuse. Atunci, chiar dacă nu mă pricep la geometrie, mi-am dat seama că băieții ăia nu au nici cel mai mic habar cu privire la această operațiune.
Din fericire, a doua oară le-a ieșit mai bine, motiv pentru care a trecut ceva timp până să îmi amintesc de faptul că trebuie să o refac. Cu siguranță nu la ei, deși… poate a 3-a oară era cu noroc :).
Un amic, și el pasionat de mașini, mi-a povestit de AutoSoft. Și cum primul lucru pe care îl face oricare dintre noi când află ceva este să dea un search pe Google, am descoperit că aici se fac majoritar operațiuni ale trenului de rulare: vulcanizare, geometrii. Nici nu am stat pe gânduri și am sunat să mă programez. Abia peste 3 zile mi-au găsit un loc în calendar, lucru care m-a liniștit din start: dacă sunt atât de încărcați, e clar că fac o treabă bună, în sfârșit mașina mea o să ruleze corespunzător.
Până să ajung la ei, în momentele de stat în trafic, din cele 3 zile, mi-am zis că toată întâmplarea este un semn că ar trebui să învăț ceva nou, așa că m-am pus să citesc câte ceva despre geometria mașinii.
Așa am descoperit că starea trenului de rulare se verifică o dată la 10.000 de kilometri, sau chiar la fiecare schimb de anvelope. Ea poate fi dereglată destul de ușor având în vedere starea drumurilor noastre: este suficient să urci mai agresiv o bordură, când te grăbești să parchezi, ori să iei o groapă sau o denivelare mai serioasă pentru ca aceasta să aibă de suferit. Și, poate nu se manifestă din prima, clasic, determinând mașina să tragă stânga/dreapta, însă cu siguranță alinierea roților va avea de suferit și va duce la o uzură necorespunzătoare a cauciucurilor, și chiar la un consum mărit de carburant. Dar și că geometria mașinii se reglează în 3 etape: unghiul de convergență, unghiul de cădere, unghiul de fugă. Din câte îmi aminteam, băieții mei de pe marginea drumului reglaseră doar unghiul de fugă. Evident, de toți banii…
A venit și ziua cea mare, în care aveam programată geometria mașinii la AutoSoft. Cum am ajuns am și fost preluat și ghidat către rampa de lucru, fiind recunoscut după numărul de înmatriculare comunicat atunci când am sunat. Ca la pit-stop, operatorul a început să pună pe roți dispozitivele necesare, iar eu am intrat în conversație, curios să aflu mai multe despre subiectul care m-a intrigat în ultima vreme.Cu ochii pe monitor, pe valorile indicate cu privire la geometria mașinii mele, acesta a avut răbdare să îmi descifreze ce presupune operațiunea:
Unghiul de convergență definește poziția roților de direcție văzute de sus, în repaus. L-am găsit ilustrat pe site-ul celor de la Michelin:
Un alt reglaj pentru geometria mașinii este cel al unghiului de cădere, care este vizibil dacă privim roțile din față sau din spate. Vom constata că ele nu sunt perfect verticale, iar unghiul pe care îl formează cu asfaltul se cheamă chiar… unghi de cădere. Din păcate, este poate cel mai sensibil dintre toate, din cauza șocurilor de care au parte vehiculele în drumurile noastre de zi cu zi.
Ultimul ghidaj care se face pentru geometria mașinii este cel al unghiului de fugă. Dereglarea lui este prima care își face simțită existența, când mașina ta nu poate rula drept, atunci când iei mâna de pe volan.
După câteva minute de dezbateri, timp în care operatorul a montat toate accesoriile necesare realizării geometriei mașinii mele, descopăr că nu a folosit și un blocator de volan. Mi-a spus însă un secret: nu este bine a-l folosi, întrucât toate direcțiile au un ușor joc specific, pe care uneori nici nu îl sesizăm. Montând blocatorul, avem mai multe șanse să reglăm direcția cu volanul într-o poziție ușor deviată.
După 30 de minute geometria mașinii mele a fost gata, iar la plecare am (re)descoperit ce înseamnă rulajul corect, cu roțile aliniate perfect. Este clar, următoarea data când va fi nevoie tot la AutoSoft voi merge, s-a văzut și se simte, vorba aia, ce fac.
Din ce am mai discutat cu operatorul, și văzut pe propria piele, am să îți dau 3 motive pentru care să faci și tu geometria mașinii la AutoSoft:
- Aparatele sunt profesionale, fără să sune a clișeu. Dacă aparatele clasice, din majoritatea service-urilor au senzorii pe dispozitivele care se pun pe roți, aparatele de la AutoSoft îi au în fața mașinii, într-o consolă centrală, un cititor. Poate că nu pare important acest lucru, însă am aflat, întrebând care este diferența dintre aparatele pe care le știam eu și acesta, că cele clasice, cu senzorii pe roți, se dereglează foarte ușor de la șocurile de manipulare și necesită calibrări periodice. Care ai șanse să nu se facă. Sunt costisitoare și trăim în țara lui “las’ că merge și așa”.
- Geometria mașinii se face pentru toate unghiurile mai sus menționate, fără echivoc.
- Programarea este respectată. Te ajută să îți organizezi timpul bine, fără să fii nevoit să pierzi ore prin service. În plus, operațiunea durează destul de puțin, grație aparaturii folosite.
Poate că nu te-am făcut expert în geometria mașinii, că nici eu nu sunt, dar cu siguranță experiența prin care am trecut îți va da de două ori de gândit înainte de a te duce să faci aceste reglaje oriunde. Sau cel puțin sper asta. 🙂 Baftă!