Luni, 22 august, în Masivul Piatra Craiului, a avut loc o misiune de salvare extrem de dificilă, dar și controversată. Un turist care a căzut 30 de metri în gol, într-o zonă greu accesibilă, cu multiple traumatisme, putea să își piardă viața din cauza orgoliului celor de la SMURD, dar și a sistemului care interzice cu absurditate intervenția operatorilor privați în salvarea de vieți.
Povestea este următoarea: Salvamontiștii au constatat că victima avea fracturi de femur și de antebraț, plus traumatism cranio-cerebral și au solicitat un elicopter COBREX – companie privată cu baza de operare la câteva minute distanță de locul în care era necesară intervenția.
Accesul elicopterului privat a fost interzis, refuzat și oprit de autoritățile statului, care au impus, în schimb, invervenția cu un elicopter SMURD, aflat la momentul respectiv tocmai la Târgu Mureș – și a cărui deplasare a costat victima timp prețios.
Deși a venit rapid, elicopterul SMURD nu a reușit să efectueze misiunea de salvare, motiv pentru care rudele victimei, după ore întregi de așteptare, în care starea celui de pe munte se agrava, au insistat pentru intervenția COBREX. Elicopterul privat a încheiat cu succes misiunea, un zbor extrem de dificil, fără a pune în pericol rănitul ce a fost transportat la spital.
Ca urmare a acestui fapt, la cererea Secretarului de Stat Raed Arafat, intervenția Salvamontului și a elicopterului privat este, în prezent, anchetată.
Iar situația nu este similară: În cazul Colectiv, aceleași entități au refuzat intervenția operatorilor privați.
Salvarea de vieți, interzisă operatorilor privați. De ce ar trebui făcută reformă în sistemul de Salvare din România
Și când ne gândim că, în alte țări, precum Elveția, se organizează cursuri de SAR (search and rescue) și se folosesc și operatorii privați în misiunile de salvări, atunci când Statul nu face față sau privații sunt mai aproape de locul în care trebuie să intervină.
Imediat după incident, cei de la Regional Air Service, fondatorii, printre altele, a primei si singurei școli de SAR pe mare din România, au dat publicității un comunicat de presă pertinent, de susținere a colegilor de la Cobrex, dar și de atragere a opiniei publice cu privire la pericolul care ne paște, până la urmă pe oricare dintre noi, din cauza sistemului nereglementat, monopolist și… absurd, ca să nu zic orgolios.
„In aceasta situatie, noi, REGIONAL AIR SERVICES – Aeroport TUZLA, ne exprimam solidaritatea fata de colegii nostri de la COBREX si pledam pentru reformarea sistemului romanesc HEMS si SAR – astfel incat acestea sa corespunda reglementarilor internationale, sa asigure transparenta, performanta si drept de practica nediscriminatoriu oricarei companii capabile sa opereze conform standardelor internationale in vigoare.
Ne exprimam, in aceasta imprejurare si in contextul experientelor SIMILARE inregistrate in Romania, dezacordul total fata de pozitia de monopol conferita in mod artificial entitatii SMURD si de modul in care SMURD intelege sa se foloseasca de aceasta pozitie.
Totodatata ne exprimam aprecierea fata de colegii de la COBREX, cu precizarea ca intr-o situatie similara am fi intervenit la randul nostru, iar daca cei de la COBREX sunt anchetati din acest motiv, ne asumam situatia de a fi anchetati pentru astfel de interventii.
Noi, Regional Air Services – Aeroport Tuzla, suntem mandri pentru ceea ce au reusit colegii de la COBREX si ne-am fi dorit ca, intr-o misiune de zbor similara, sa fi putut obtine acelasi rezultat – unul meritoriu – in niciun caz condamnabil.
Salvarea unor oameni aflati in pericol nu ar trebui sa fie in nicio circumstanta impiedicata prin masuri birocratice, lupta pentru mentinerea monopolului de stat, orgolii sau alte interese.
In momentul in care are loc un incident, accident sau dezastru, pentru salvarea persoanelor care risca sa isi piarda viata, trebuie mobilizate TOATE resursele disponibile, inclusiv cele care pot fi puse la dispozitie de voluntari sau operatori privati, mai ales atunci cand SMURD, indiferent de motiv, esueaza, nu detine dotarile necesare, nu doreste sau nu poate sa isi asume anumite riscuri.
Viata unui om nu are pret si nicio autoritate nu poate refuza salvarea si nici nu se poate disculpa pentru un eventual esec doar pentru ca SMURD doreste mentinerea pozitiei sale de monopol.
Un principiu esential in domeniul SAR este acela ca in urma oricarui incident soldat cu victime omenesti exista o lectie de invatat, pentru a imbunatati capacitatea si viteza de reactie, pentru a elimina eventualele neconformitati si pentru a evita in viitor incidentele similare, dar, din pacate, in ultimii ani Romania a primit numeroase astfel de lectii tragice din care nu a invatat nimic.
In acelasi timp, suntem profund dezamagiti de anchetele care vizeaza activitatea SAR / HEMS din Romania si de faptul ca, in pofida ineficientei sistemului, SMURD este in continuare privilegiat de autoritatile publice carora, in continuare, le “scapa” esentialul:
Cele mai performante sisteme SAR (cautare-salvare) din lume functioneaza in regim CIVIL, cu implicarea a zeci de organizatii de profil;
Cele mai performante sisteme SAR NU sunt monopoluri de operare;
Operatiunile SAR sunt LICITATE in aproape toate statele europene civilizate – si contractate catre DIVERSI operatori, conform competentelor lor si zonelor specifice de actiune;
Un sistem eficient de interventie este de neconceput fara conformarea la standardele europene in domeniul SAR/HEMS, iar aceste standarde trebuie respectate, fara derogari sau eludari acordate explicit sau implicit, in considerarea unor drepturi exclusive conferite unui singur operator, care detine monopolul si care doreste sa isi conserve privilegiile cu orice pret.
SMURD a luat sau a determinat in mod direct sau indirect in repetate randuri masuri abuzive impotriva operatorilor aeronautici privati, desi standardele de siguranta in operare ale acestor entitati private sunt comparabile cu cele inregistrate de operatorii din strainatate si sunt auditate conform standardelor internationale;
De multe ori, SMURD a impiedicat interventia operatorilor privati in misiuni pentru care el insusi nu avea competenta (zbor in munti, zbor peste mare, SAR) – si in care acesti operatori inregistreaza, de foarte multi ani, excelente rezultate – aproape niciodata promovate mediatic;
SMURD NU este un serviciu gratuit si nu poate pretinde ca isi ofera serviciile “gratuit” – doar pentru ca bugetul sau nu este transparent. Sustinerea activitatii SMURD implica in mod evident costuri (achizitia elicopterelor, autorizarea acestora, mentenanta, dotarea cu echipament specific, combustibilul, consumabilele, salariile, formarea si instruirea personalului navigant si a personalului medical) iar aceste costuri sunt suportate de catre contribuabili;
Contribuabilii sunt tocmai acele persoane care, in momentul in care se afla in pericol de a-si pierde viata, au dreptul la contraprestatie, in considerarea taxelor si impozitelor substantiale pe care le platesc. Statul nu negociaza cu contribuabilul daca acesta din urma plateste sau nu impozite, prin urmare Statul trebuie sa ofere si sa asigure contraprestatia, imediat, in mod eficient, fara discutii, amanari, eschivari si ezitari, indiferent de natura resurselor care conduc la salvarea vietii;
In ciuda dotarilor SMURD, care achizitioneaza echipamente noi si extrem de scumpe – a caror utilitate si alocare poate fi discutabila (ex. echipamentele pentru zbor IFR), in situatiile concrete in care intervine s-a constatat de exemplu ca troliul nu este suficient de lung pentru o salvare sau flotoarele nu sunt montate pe elicopter cand acesta cade in lac (nou-nout fiind);
Justificarea misiunilor SMURD este adesea discutabila (ex. prezenta unui elicopter peste Siutghiol care venea de la Tulcea – adica din afara ariei pentru care fusesera alocati banii europeni sau deplasarea unui elicopter care nu poate interveni de la Targu Mures la Brasov) – ceea ce inseamna in cel mai fericit caz bani pierduti, insa uneori inseamna si victime”.
Trăiască Al Rahat! Groparul serviciilor private pentru situații de urgenta.
Sa traiasca dar la racoare!!
Prea multe minciuni si bataie de joc pe spatele nostru a muritorilor de rand .
Cum vreti sa isi mai faca Arafat reclama si propaganda smurd-uluila care el este actionar daca niste oameni oarecare fac misiumi de salvare mult mai profesioniste ca ale smurd-ului care este ridicat in slavi prin or si ce mijloace .
Dar ce mai cauta in functia pe care o detine , el doreste sa distruga tot sistemul sanitar ca doar el este D-zeul ranitilor si al victimelor nevinovate ale sistemului de sanatate ….PANA CAND MAI PERMITEM SA FIM BATJOCORITI ???????????????????
Pacat ca nu cititi si Anexa 12 ICAO. Coordonarea acestor servicii la nivel national se face de catre DSU. Interventia se face de catre organizatii sau servicii de interventie de stat sau private care sunt inregistrate in sistem, respecta standardele in domeniu si se conformeaza cerintelor nationale si internationale. Daca citim un articol care ni se pare interesant sau excitant pentru a mari accesarile sau a incuraja tirajul nu inseamna si ca ce se scrie este corect, echidistant si necesar a fi re-transmis. Putin discernamant precum si lectura in domeniu nu strica.