Sub cupola acrobației românești: în culisele Hawks of Romania

Hawks of Romania. Avioanele se îndreaptă către start. Pe rând, piloții rostesc în stație, către conducatorul de zbor, ultimele cuvinte dinainte de show: „indicativul, cabina închisă și siguranțată, cu robinetul central selectat, trimmer neutru – aprobați rulajul și decolarea”.

„Aprob rulajul și decolarea”, răspunde CZ-ul tare și răspicat, după ce mai scanează o dată cu privirea cerul din jurul aerodromului. Turate la maxim, motoarele de 300 de cai putere se îndepărtează, în aceeași formație, de pista înierbată. Roțile se ridică la un metru de sol și fac un palier lung, lung, să prindă viteză. Brusc, formația se duce în sus, pe verticală.

Sunt 5: George Rotaru, capul formației. Laszlo Ferencz, cu rezervă Cătălin Prunariu, aripa dreaptă. Cristian Iorgov, aripa stângă. “Q” sau Cornel Marinescu, cu rezervă Atila Goger, coada formației. Pe lângă ei, în zbor solo, Andrei Șerbu.

A început demonstrația celor de la Hawks of Romania. Pentru public sunt niște avioane frumos colorate, care scot fum și fac looping-uri în formație. Unii se uită cu atenție și fac poze, parcă apreciind eforturile celor de la manșă. Alții însă doar ascultă, de la coada pentru mâncare sau băutură, sunetul extrelor 300. E ca la teatru, când unii aplaudă iar alții se îmbracă, căutând ieșirea. Dar nimeni nu știe ce se află în spatele acestor demonstrații. Nimeni nu știe ce se întâmplă la antrenamente. Nimeni nu știe că, pentru a ajunge aici, cei de la manșă își dedică întreaga viață zborului. Pentru ei, o zi de antrenament începe în zori și se termină seara, înainte de apus. Nimeni nu știe că, în trecutul acrobației din România, piloții își legau avioanele unele de altele cu elastice, pentru a învăța să mențină distanța dintre ele.

Pentru piloții Lotului Național de Acrobație, membri Hawks of Romania, zborul cu Extra  înseamnă sincronizare și lucru în echipă, la viteze de 400 km/h și la distanțe de aproximativ 2 metri unul de altul.  Acolo sus nu este loc de greșeală. Fiecare știe ce va gândi celălalt sau cum va reacționa într-o situație neprevăzută. Stația este doar un accesoriu suplimentar, căci s-ar descurca și fără. Se înțeleg doar din priviri.

După demonstrațiile în formație, urmează trecerile individuale: pe o aripă, cu cabina în jos sau în tonouri continue. Fiecare cum îi place. Unii oameni din public le fac cu mâna. Aterizează și se îndreaptă către hangare, pentru realimentare. Mai târziu zboară iar.

Arunc o privire timidă în cabina avionului de acrobație și citesc pe accelerometru: + 8 și -4 G. Acele aparatului de bord rămăseseră blocate, marcând accelerațiile maxime de la ultimul zbor. Aeroplanul rezistă, însă cel de la manșă trebuie să își încordeze fiecare mușchi în timpul unei acrobații, pentru a face față acceleraților uriașe la care este supus.

Începuturile acrobației în România. Strămoșii Hawks of Romania

Dacă în 1906, anul istoricului zbor al lui Traian Vuia, bucureştenii de abia văzuseră un balon (al lui George Valentin Bibescu), după 1909 au apărut primele demonstrații aeriene. Un prim miting aerian este cel organizat de Cerchez şi Bibescu în 1910, cu participarea lui Aurel Vlaicu.

La aceste manifestări, acrobația în formație era realizată cu aeronave de vânătoare, căci așa a luat naștere și s-a dezvoltat acrobația: din luptele aeriene de pe timpul războiului.

Cu ocazia mitingului aerian național ce a avut loc pe aeroportul Băneasa la 16 octombrie 1930, s-a renunțat la avioanele de vânătoare, fiind folosite, pentru prima oară, trei avioane de tip De Havilland Moth (foto). Pe unul dintre acestea l-a pilotat Mihai Romanescu, iar pe celelalte Max Manolescu (care i-a luat locul lui Valdemar Keller, accidentat mortal în luna iulie a aceluiași an la Iași) și Petre Ivanovici. Cei trei au obținut un succes remarcabil, astfel încât, de atunci și până mai târziu, aproape toate mitingurile aviatice s-au bucurat de participarea acestei extraordinare formații, devenită cu timpul preferata publicului care a și botezat-o “Dracii roșii”, având în vedere culoarea în care erau vopsite cele trei aeroplane.

Aeroclubul Romaniei și rolul său în formarea de piloți (acrobați)

Instituția a apărut în peisaj în 1920, la inițiativa Prințului Bibescu, sub denumirea de “Aeroclubul Regal al Romaniei”. De-a lungul anilor, numele s-a schimbat, dar obiectul de activitate a rămas același: formarea de noi piloți.

Elevii talentați, cei care zboară cel mai bine, sunt trimiși, odată ce obțin licența de zbor,  la cursuri de perfecționare. Adică în lotul județean/național. Planoriștii învață să zboare cât mai departe cu planorul iar elevii de la motor învață acrobație.

După ’89, lotul de acrobație avea în dotare aeronave de tipul Zlin 50. Prin 1999, au sosit din Germania șase avioane Extra 300 – cele mai performante avioane de acrobație existente în acel moment în lume. Având o schemă de vopsire „patriotică”, formația a fost numită “Hawks of Romania” („Șoimii României”).

Câțiva ani mai târziu, începând cu 2007, „Șoimii României” devin tot mai cunoscuți, participând la toate manifestările aeronautice de la noi, dar și de peste hotare. Tot în 2007, primăvara, Hawks of România aveau să participle la cea mai importantă manifestare aviatică de până atunci din istoria lotului de acrobație: două mitinguri aviatice în Coreea, în fața a 500.000 oameni.

„Zborul nu a fost lipsit de peripeții, datorită tensiunii militare din zonă; piloții români nu au avut voie să folosească hărți și abia au primit aprobare de zbor în spațial aerian corean. Au fost chiar interceptați de avioane de vânătoare F-15, însă totul s-a terminat cu bine”, mi-a povestit capul de formație, George Rotaru.

Cum poți ajunge pilot de acrobație

Odată ce ai zburat 45 de ore pe un avion obișnuit și ai obținut licența PPL și ești selectat, în funcție de aptitudinile pe care le ai, în Lotul Județean, zborurile le vei face pe un avion de acrobație (Zlin). După alte 50 de ore, la decizia instructorului, începi zborul pe Extra 300 L, varianta biloc. De atunci, te poți considera pilot de acrobație! Întregul proces, de la stadiul de “nou venit pe câmpul de zbor”, până la Extra,  poate dura câțiva ani.

Figuri imposibil de realizat? Nici pomeneală!

hawks-of-romania-clinceniPentru ei, Hawks of Romania, orice figură acrobatică este posibilă. Sunt necesare doar antrenament și multe ore de zbor. Singura piedică în realizarea unei figuri o constituie aeronava, care uneori întâmpină dificultăți în realizarea de “giumbușlucuri”. De exemplu, sunt figuri acrobatice care se fac la viteză mică, pe care Extra 300 le execută greu, fiind un avion de viteză. Alte aeronave, precum Sukhoi-ul, sunt special gândite din punct de vedere aerodinamic să execute figurile la viteză mică. Evident, nu se descurcă la fel de bine la viteze mari, în genul celor pe care le fac ei, Hawks of Romania.

Un alt factor, foarte important în zborul „acro” este pilotul și cât de pregătit este el să reziste la cât mai multe G-uri (în fizică, accelerația gravitațională sau G-urile-reprezintă accelerația imprimată unui obiect de către gravitația unui alt obiect).

În cazul G-urilor pozitive, sângele se duce către picioare, apărând fenomenul de “val negru”- creierul nu mai primește suficient sânge. În cazul G-urilor negative, sângele se duce către cap, inundând creierul. Atunci apare fenomenul de “văl roșu”.

Piloții pot rezista la 11, 12 G-uri pozitive, dar în cazul celor negative media nu depășește  – 5.

Pentru a rezista la accelerații cât mai mari, acrobații se încordează când știu că urmează o figură solicitantă. Acest lucru încetinește puțin circulația sanguină și întârzie apariția valului negru sau roșu.

 Inspirație

Pe lângă faptul că reprezintă România la show-urile și concursurile aeriene de peste hotare, Hawks of România susțin anual, în țara noastră peste 10 demonstrații în fața a zeci de mii de spectatori.

Coregrafia lor este inspirată atât din filmările de pe youtube cu alte formații de acrobație, ideile proprii, cât și din catalogul Aresti, un manual de acrobație.

Zboară la aproximativ 2 metri unul de celălalt, la viteze de 400 km/h! Cum reușesc?

Totul ține de pregătirea temeinică executată la sol și în sala de briefing. Apoi, figurile noi se învață doi câte doi. Odată ce toată lumea reușește respectiva figură, zboară toți patru.

„O figură complicat de executat în formație este optul cubanez. Avioanele trasează un opt întors, asemeni semnului de infinit pe cer. În timpul hawks-of-romania-opt-cubanezrăsucirilor, aripile – avioanele dispuse în lateral, mai exact, suportă forțe mai mari decât capul formației sau coada, datorită forțelor centrifuge”, îmi explică George Rotaru, capul formației, în timp ce exemplifică figura cu mâinile.

 Figurile preferate ale publicului?

„În afară de trecerile joase, când toți stau cu aparatele pregătite și trag cadru după cadru, alte figuri aplaudate de public sunt ruperile de formație în formă de floare și inimile desenate pe cer.”, mărturisește capul formației Hawks of Romania.

Afecțiuni la care este expus un pilot acrobat

Am putea spune că orice plăcere are riscurile ei. Unul dintre riscurile acrobației este deformarea coloanei, din cauza acceleratilor gravitaționale mari. În acest sens, nu în puține rânduri i-am văzut pe acești oameni prinzându-și de brâu o centură (pe care mulți o folosesc când merg la sală). Aceasta împiedică deplasarea coloanei în timp. Există și cazuri extreme în care piloții pot face hernie.

 Motorul = viteză. Viteza = portanță. Ce faci dacă ți se oprește motorul în timpul unei acrobații?

„Multe dintre figuri se fac respectând o înălțime de siguranță. Dacă se oprește motorul, ai timp să redresezi și să aterizezi cu bine. Pur și simplu planezi. Mi s-a întâmplat să rămân fără motor, dar mi-am păstrat calmul și am aterizat fără probleme”, povestește George Rotaru.

După minute bune petrecute alături de George, sub cupola acrobației românești, acesta trebuie să se întoarcă la manșă, pentru încă o demonstrație. Iar eu m-am așezat la tastatură, să vă povestesc cum este în culisele Hawks of Romania.

hawks-of-romania

 

Ți-a plăcut acest articol? Arată-l și prietenilor tăi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*