Walentin Stefanov spune că e român get-beget, chiar dacă după nume nu ai zice asta. Toată viața a lucrat în domeniul financiar, iar la PepsiCo a ajuns la interviu cu avionul. Acum Senior Commercial Finance Manager și Sales and Operations Planning pentru East Balkans (România, Bulgaria și Moldova), în cadrul aceleiași companii, Walentin Stefanov ne spune, într-un interviu dat exclusiv pentru Revista CARIERE, despre cum arată viața de Lider al unei companii FMCG de top, care sunt provocările pe care le întâlnește și cum le depășește, dar și despre cum arată succesul într-un domeniu în care nicio zi nu este ca cea din urmă.
Când nu își petrece timpul cu familia, în special cu fetița sa de doi ani sau nu citește ori face sport, Walentin Stefanov, brăileanul cu descendenți din Bucovina, Basarabia și Bulgaria conduce departamentul financiar din East Balkans al PepsiCo și are în subordine echipe multiculturale, dar și provocări zilnice pe care trebuie să le gestioneze, în calitate de Leader.
Stefanov și-a început cariera într-o companie cu o cifră de afaceri de 1 milion de euro, unde și-a pus bazele profesionale, împreună cu MBA-ul pe care l-a urmat la o Universitate de top din Slovenia.
„Întreaga carieră a fost în aria financiară și am avut ocazia să activez în toate specializările, de la contabilitate, control, taxe și audit, la consultanță, planificare și strategie. La începutul carierei am activat puțin și în zona vânzărilor, ca agent de vânzări”, povestește el.
Sebastian Radu: Cum vă amintiți primul șef pe care l-ați avut? Vă motiva? Care sunt lecțiile ‹furate› de la el, pe care le aplicați și Dumneavoastră?
Walentin Stefanov: De la primul șef cred că am rămas cu cea mai bună lecție. Lecție care m-a îndrumat să văd lucrurile dintr-o perspectivă pragmatică și realistă. Îmi amintesc că nu am acordat la timp suportul necesar unuia dintre agenții de vânzări ai firmei, iar ce mi-a spus atunci am în minte și acum și cred că acolo va rămâne mereu: ‹Cea mai grea meserie din lume este să vinzi, să convingi consumatorul să cumpere un produs, să îi explici de ce produsul tău este mai bun decât al competiției, clientul fiind cel care face un business să existe. Mentalitatea fiecărui department trebuie să fie ghidată de acest lucru›. Poate sună puțin exagerat, însă esența mesajului este adevărată.
Sebastian Radu: Cum arată o zi de lucru pentru Dvs.?
Walentin Stefanov: O zi de lucru diferă forte mult de la una la alta, iar acesta este un lucru bun. Ceea ce încerc de fiecare dată să fac este să-mi planific cât mai bine timpul și agenda, astfel încât să găsesc un echilibru între birou și familie.
Ziua mea începe nelipsit cu sport și recomand tuturor să transforme acest lucru într-o rutină. Are un efect nebănuit.
Walentin Stefanov: Zilnic sunt la curent cu ce se întâmplă la nivel macro, ce trenduri apar, ce mai face competiția și asta îmi oferă o perspectivă de ansamblu, care mă ajută să văd lucrurile în dinamica în care se întâmplă și nu doar ancorate în activitățile de zi cu zi. Restul timpului de la birou se împarte între diferite proiecte, pe care fie le gestionez în departamentul financiar, fie sunt proiecte cross-departamentale, pe care le conduc sau în care fac parte din echipă.
Ceea ce îmi propun zilnic este să reflectez asupra zilei trecute sau a săptămânii trecute. În general, îmi notez ceea ce voi face diferit data viitoare, ce mesaje să transmit echipelor, bazate, bineînțeles, pe ce am observat și învățat – sunt încă un adept al caietului de notițe, în ciuda trendului digital. Seara este dedicată familiei și, de cele mai multe ori, petrecută în parc, la locul de joacă pentru cei mici.
Sebastian Radu: Ce ați fi dispus să sacrificați pentru a vă atinge un scop profesional?
Walentin Stefanov: Ce am sacrificat cel mai mult până acum este timpul, dar acest lucru poate fi văzut ca o cheltuială sau ca o investiție. Eu aleg să o privesc ca pe o investiție. Cu cât faci alegeri mai potrivite și mai eficiente, cu atât vei obține și maximul pe care ți-l propui. Partea care trebuie pusă în balanță este partea personală – familia, prietenii. Cu cât alegi să aloci mai mult timp dezvoltării profesionale și carierei, riști să-ți limitezi viața socială și de familie. E ca și cum ai jongla cu mai multe bile. Cele legate de carieră sunt de cauciuc și, de obicei, revin dacă le mai scapi câteodată, pe când cele personale sunt din sticlă și riști să le spargi dacă le scapi.
Sebastian Radu: Ați făcut sacrificii până acum?
Walentin Stefanov: Poate că unul dintre cele mai grele momente a fost când am ieșit din zona financiară pură și m-am mutat în zona comercială și de strategie. A fost o perioadă grea, de reset, aș spune, dar pot afirma că mi-a oferit un imbold și o motivație și mai mare, fiind mult mai aproape de adevăratul obiectiv al unui business – de a face fericiți consumatorii și de a găsi formula optimă prin care să fim în topul preferințelor lor. Poate că am sacrificat o carieră mai facilă și la îndemână, dar am ales ceea ce îmi place mai mult și unde cred că pot aduce un plus de valoare în viitor.
Sebastian Radu: Principalele realizări de până acum?
Walentin Stefanov: Cea mai mare realizare este fetița mea, Clara, care, alături de soția mea, îmi oferă și cea mai mare motivație.
Pe plan profesional, am condus atât echipe numeroase, de peste 100 persoane, în care focusul a fost pe procese și suport tranzacțional, dar și echipe mici, cu obiective legate de strategie.
Am avut responsabilități locale, în România, dar și regionale, în zona extinsă a Balcanilor. În fiecare dintre proiectele profesionale, cea mai mare realizare este să reușești să lași o amprentă durabilă în urma ta, iar aici mă refer la competențele insuflate unei echipe sau unui membru al echipei.
Sebastian Radu: Care sunt provocările în domeniul în care activați?
Walentin Stefanov: Cea mai mare provocare este să rămâi în top și să te menții pe primul loc în preferințele consumatorilor. Activând într-un mediu foarte dinamic și competitiv, este foarte important ca tot mecanismul să funcționeze la intensitate maximă, iar departamentul financiar are un rol foarte important. Îl pot compara cu bordul unei mașini, el confirmând faptul că obiectivele sunt îndeplinite, iar viteza este cea dorită.
Citește continuarea articolului pe cariereonline.ro