Zbor cu planorul. 15 euro, să simți libertatea păsărilor în zbor, la câteva sute de metri înălțime

Zbor cu planorul.  Este berea băută dintr-o halbă lăsată la congelator, cu pereții înghețați. Este vântul al cărui șuierat îl asculți din vârf de munte. Este, că tot ne apropiem de Sărbătorile de iarnă, zăpada din ziua de Crăciun. La această oră, în care îmi simt tot corpul arzând de la vântul care m-a bătut toată ziua pe aerodrom, doar aceste metafore îmi vin în minte…

Îmi era dor. Îmi era dor să petrec o mare parte din zi, pe un scaun așezat la marginea pistei, la “ștart”, cum numesc aviatorii punctul de unde elevii se urcă în aparatul de zbor și decolează către o nouă lecție de pilotaj. Sincer, nu m-aș fi gândit că voi avea să trăiesc asta la început de Decembrie. Cu toate acestea, viața este plină de surprize. Numai ce m-am întors de la Aerodromul Clinceni, din ceva ce mă așteptam să fie doar o plimbare. Plimbare și a fost, dar la câteva sute de metri înălțime, în zbor cu planorul.

wp-image-2061572168jpg.jpg

Îmi amintesc cum, chiar din clasa a 12-a, de fiecare dată când timpul îmi permitea dădeam câte o fugă la Aerodromul Clinceni și admiram planoarele, ba chiar socializam cu piloții și elevii. Eram (și încă sunt) fascinat de această activitate, de măiestria de a pilota un aparat de zbor fără motor, în care depinzi doar de intuiție și de simțuri, în care utilizezi forțele naturii în folosul tău.

wp-image-518879058jpg.jpg

Astăzi, după mai bine de 7 ani de zile de când nu am mai trecut pe la Clinceni, prin “culise”, (în restul timpului vizitându-l ca un simplu spectator, la mitingurile aviatice), am de-a dreptul uimit de schimbările care au survenit între timp. Gogu’, cum era botezat tractorul purtător de logistica necesară zborului, a fost înlocuit de un “chinez” mai muncitor. Acesta pornește indiferent de vreme și lucrează mai mult și mai “ieftin”. Automosorul pe care îl știam eu, necesar ridicării planoarelor de la sol, este acum studiu de caz pentru noile generații de piloți. A fost înlocuit cu un altul, modern, ale cărui cabluri nu mai trebuie reparate (aproape) după fiecare zbor. Am fost incredibil de surprins să văd toate schimbările prin care Aerodromul Clinceni și logistica Aeroclubului României au trecut, între timp. Parcă pășisem pe un aerodrom din Europa!

Revenind… un zbor cu planorul este nu doar cea mai sigură opțiune de a fi în aer, ci și cel mai bun antrenament pentru viitorii piloți sau cei deja brevetați, dar și activitatea aeronautică cea mai apropiată de zborul liber, al păsărilor.

wp-image-1571364868jpg.jpg

Mai țineți minte povestea pilotului care a reușit să amerizeze cu avionul de pasageri pe Râul Hudson? Ei bine, Cpt. Sulley fusese cândva, la începuturile carierei sale, pilot de planor. Cred că este cel mai bun exemplu pe care l-aș putea da despre abilitățile pe care această disciplină aviatică le naște practicanților săi.

zbor cu planorul

Nu mai experimentasem un zbor cu planorul de ani de zile, de când am avut ocazia să mă urc într-unul la Deva, la Aeroclubul teritorial. Atunci am avut privilegiul de a vedea orașul din două perspective altfel: de la înălțime și… cu capul în jos. Căci da, chiar și un planor “banal”, de școală, este capabil de manevre pe care doar avioanele de acrobație sunt capabile să le facă.

wp-image-213342752jpg.jpg

Într-un zbor cu planorul ești doar tu, vântul care șuieră pe lângă cupola din plexiglas, împreună cu soarele pe care îl admiri parcă mai de aproape. Și instructorul din spate, care te pregătește pentru fiecare manevră care va urma și care îți arată împrejurimile și te orientează puțin în spațiu. Căci tare dezorientat ești în primele clipe, când ți se așterne o asemenea perspectivă și nu știi încotro să privești mai întâi.

wp-image-825996270jpg.jpg

Un zbor cu planorul, în remorcaj de automosor, costă – efectuat în cadrul Aeroclubului României, doar 15 euro. Adică mai puțin de 70 de lei pentru câteva minute pe care nicio altă experiență nu le poate egala. Sau 1.500 de euro, pentru 15 ore de zbor necesare obținerii brevetului de pilot (planorist). Asta dacă nu ai până în 23 de ani, vârstă până la care Aeroclubul României îți dă posibilitatea de a obține licența în mod gratuit.

Cu puțină dorință de a învăța și timp alocat mersului la aerodrom, pe timp de vară, în doar un an de zile, oricine (apt din punct de vedere medical) poate ajunge pilot de planor. Iar activitatea are perspectivă, nu se rezumă doar la hobby. Orice tânăr poate face o meserie din asta, fie prin intrarea în Lotul Județean sau Național și participarea la competiții specifice, majoritatea în străinătate, dar și prin obținerea titlului de Instructor.

Totodată, obținerea licenței de pilot planorist poate constitui și catalizatorul unei evoluții profesionale către Aviația Comercială. Anual, zeci de tineri trec prin această pregătire pe care Aeroclubul României o pune la dispoziție în mod gratuit celor care își doresc să practice aviația sportivă, într-una din formele ei: fie planorism, căci despre el vorbeam, fie zbor cu avionul sau parașutism.

Astăzi, în vizita de la Clinceni, povestind cu unii dintre cei de la “ștart”, am văzut tineri determinați să înalțe cât mai sus steagul românesc, la competiții aeronautice. Am văzut tineri care au dat mall-ul și confortul pe vântul, praful, iarba udă de brumă și munca de aerodrom. Am văzut tineri disciplinați, care respectă natura și care știu să culeagă roadele propriei munci. Am văzut tineri pasionați de altceva decât statul la calculator. Am văzut o familie.

Părinți, trimiteți-vă copii la zbor! Aeroclubul României va organiza o nouă sesiune de înscriere la cursuri chiar în Ianuarie. Puteți să le urmăriți activitatea pe pagina de Facebook și să fiți la curent despre acest subiect. Până atunci dați o fugă, în familie și cu prietenii, la un zbor cu planorul. O să petreceți clipe de neuitat. Altfel!

Ți-a plăcut acest articol? Arată-l și prietenilor tăi!

2 thoughts on “Zbor cu planorul. 15 euro, să simți libertatea păsărilor în zbor, la câteva sute de metri înălțime

  1. alex

    24 martie 2019 at 12:14

    e belea sa zbori cu planorul, insa cam prea lunga povestea…
    N-am răbdare sa citesc atita blabla. Da vreau sa zbor !!!
    Mersi

  2. alex

    24 martie 2019 at 12:19

    Interesant, insa prea lunga introducerea.
    N-am răbdare sa citesc atîta. Da’ vreau sa zbor !!!
    Mersi oricum de poveste! (chiar si citita pe diagonală)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*